De opdracht bestaat uit:

Beginsituatie.

  • Per team is er een vooropdracht: Ga op zoek gegaan naar materiaal, documentatie of dergelijke. Elk team heeft een andere vooropdracht en een verschillend muzisch medium gekregen.

Spelregels:

  • Bestudeer de opdracht die je hebt gekregen.
  • Werk in de opgegeven timing.

Criteria:

  1. Kies één van de subthema's vanuit 'Nighthawks' 1942, van Hopper.
  2. Behoud de bouwstenen: Kies voor een enkele bouwsteen of een combinatie.
  3. Werk de muzische opdracht uit op eigen niveau.
  4. Maak voor Krachtig Leren een tutorial voor de muzische opdracht.
  5. Plaats de resultaten en de tutorial op een webpagina. De pagina wordt gelinkt aan deze hoofdsite.
Timing:

  • Les Kunstinitiatie 22/2: Kunstwerk ontdekken en plan van aanpak voor de muzische opdracht.
  • Les Kunstinitiatie 1/3: Uitwerking muzische opdracht + foto's/filmmomenten voor de tutorial.
  • Les Krachtig Leren 2/3: Maken van de tutorial.


Verena + Lore.

Insteek: Tekenen en schilderen.

Voorbereidende opdracht: Trek gedurende de week vakantie een 5-tal foto's van mensen die alleen in een ruimte zitten of op Corona-afstand van elkaar. Breng deze foto's geprint mee naar de les. Jullie kunnen samen afspreken wie welke foto's print.

Opdracht: Maak van deze foto's een graphic-novel-reeks van 5 scènes.

Hoe kom je tot een graphic-novel-reeks? Welke techniek gaan jullie hiervoor gebruiken? TIP Er is een Hopper-graphic-novel gemaakt. Zie 'Ontdekken van het kunstwerk'. Jullie zijn vrij om te kiezen hoe je de graphic-novel willen aanpakken.

Louise + Manal + Ines.

Insteek: Theater.

Voorbereidende opdracht: Breng -als kan- kledij mee die te maken heeft met Amerika van de jaren '50. Zoek wat er kan. Breng een spot mee. En gemakkelijke kledij.

Opdracht: Maak een kort situatie-theater-stuk dat je opneemt.

Hoe kom je tot situatie-theater? Hoe pak je dat aan? TIP Welke associaties maakten jullie bij het ontdekken van het kunstwerk in de oefening 'Wie is het?'? Gebruik de dramatieke uitstraling van het kunstwerk.

Evi + Kayla.

Insteek: Spelvormen en audio-visuele taal.

Voorbereidende opdracht: Analyseer hoe een cluedo in elkaar zit. Breng laptop en smartphone mee.

Opdracht: Maak een audio-visuele Cluedo rond het kunstwerk 'Nighthawks'.

Hoe kom je tot een Cluedo-spel? Aan wat moet dit spel voldoen? Cluedo is een bordspel voor minimaal 3 en maximaal 6 spelers en vertrekt vanuit een moord. Blijft het een moord? Of is er iets anders aan de hand dat vragen oproept en moet opgelost worden? TIP Wat gebeurde er in het tijdbeeld van 1942? Hoe kan je audio-visuele media inzetten bij deze opdracht?

Loran + Pinar.

Insteek: Piano + gitaar.

Voorbereidende opdracht: Breng de gitaar mee. Breng -als kan- kledij mee die te maken heeft met Amerika van de jaren '50. Zoek wat er kan. Breng een spot mee.

Opdracht: Maak een sound-scape geïnspireerd op fifties-tunes EN de sfeer van het kunstwerk.

Hoe kom je tot een sound-scape? Wat is typerend voor de fifties? Wat is de sfeer van het kunstwerk? TIP Gebruik sampling. Baseer je op een muziekstukje dat muzikaal eenvoudig is en ga van daaruit aan de slag. 

Kenza + Eline.

Insteek: Dans + fotografie.

Voorbereidende opdracht: Breng -als kan- kledij mee die doet denken aan de jaren '50 in Amerika. Onderzoek de volgende kunstlink naar het aspect 'beweging' toe.

Opdracht: Maak een bewegingsstuk geïnspireerd op het volgende subthema: 'De beweging valt stil...'.

Hoe kom je tot een bewegingsstuk? Wat is het begin, midden en einde? Welke beweging valt stil? TIP Je kan je baseren op 'de begroeting', de titel van de kunstlink. Of net niet...

Emilia + Hanna.

Insteek: Schrijven.

Voorbereidende opdracht: Zoek op wat een blog/vlog is zodat je op voorhand weet aan wat een blog/vlog moet voldoen om goed te zijn. Breng een attribuut mee waardoor je een 'gids' zou kunnen zijn.

Opdracht: Maak een bewegingsstuk geïnspireerd op het volgende subthema: 'De beweging valt stil...'.

Hoe kom je tot een blog? TIP Lees volgende site door en haal er jullie acties uit.

Hoe kom je tot een vlog? TIP Bekijk volgende site en maak een keuze.

Aranka + Ninke.

Insteek: Fotografie en Tik-tok.

Voorbereidende opdracht: Train jezelf in Tik-tok-filmpjes maken en bekijk expliciet de mogelijkheden voor 'overgangen maken' en 'vertragen'.

Opdracht: Maak 4 Tik-tok-filmpjes. Eentje voor elk van de personen uit het kunstwerk.

Hoe kom je tot een Tik-tok-verhaal? Welke manier van werken gaan jullie gebruiken? TIP Je kan vertrekken vanuit één personage of van personage naar personage. Maak 'overgangen'.

Lina en Pauline B.

Insteek: Woord + filosoferen + fotografie.

Voorbereidende opdracht: Jullie brengen geprinte foto's mee van bill-boards van in Amerika in de jaren '50. Zoek al enkele sites op met een verzameling aan lettertypes die je kan downloaden.

Opdracht: Maak een typografisch gedicht waarbij de zinnen van bill-board tot bill-board springen.

Hoe kom je tot een gedicht? Welke gedicht-vorm gaan jullie gebruiken? Hoe zien die bill-boards eruit? Welke lettertypes passen bij de bill-boards en de inhoud van het gedicht?

Dalia en Pauline S.

Insteek: Tekenen en schilderen.

Voorbereidende opdracht: Jullie brengen elk 2 foto's van een interieur mee. Dat kan zijn uit een tijdschrift of geprinte foto's. Niet kleiner dan een gevuld A4-formaat. En de PO-koffer. Waarschijnlijk staat deze in het atelier.

Opdracht: Maak een interieur of omgeving die de Hopper-look heeft waarin je een figuur zet.

© 2021 KdG Project Kunstvakken Kunstinitiatie
Mogelijk gemaakt door Webnode
Maak een gratis website. Deze website werd gemaakt met Webnode. Maak jouw eigen website vandaag nog gratis! Begin